thanx korang

Friday, November 26, 2010

“Stop Child Abuse” - TOLONG LAH


ade pepatah melayu
pepatah ke simpulan bahasa eh???

hahahahha
sengal

SAYANG ANAK TANGAN-TANGANKAN
SAYANG BINI TINGGAL-TINGGALKAN

masih relevan kah pepatah ini di zaman sekarang???
masih boleh diguna pakai kah???

setiap orang ada cara yang berbeza mendidik anak masing-masing
itu sesuatu yang kita sendiri tak boleh nak pertikaikan

kang keluar plak ayat2 manis

"anak aku..suka hati aku lah"

"aku dh penat beranakkan dia....so tak salah aku nak belasah anak aku"

aku akui
bubu adalah seorang yang super duper garang waktu kecil2 dahulu
mmg serius aku takot sgt dengan bubu

tp seingat aku
so far bubu masih boleh kawal
kemarahan dia
terhadap aku yang juga super duper nakal dan sengal ini
lalalalala

tapi....
percaya atau tidak
mahu terima atau tidak

semakin kita maju
semakin ramai yang mendera anak-anak

tak sayang kah korang bila korang belasah sampai separuh mati anak korang???

tak rase sayang ke penat bertarung nyawa
penat mengendong 9 bulan

bagi aku ini adalah salah satu contoh penderaan yang paling aku takot
mungkin iyer

bukan salah ibu bapa arwah

tp yang melakukan sedemikian rupa
tiada perasaan kah???

entah lah
sepatutnya semakin kita maju
pikiran pun turut maju sama

kajian sendiri dh menunjukkan
korang leh google sendiri

kita dera anak-anak kita
akan membuatkan dorang menyimpan perasaan
serupa dendam sehingga besar

ia juga akan membentuk personaliti yang tidak baik pada kanak-kanak tersebut
berubah menjadi pendiam
berubah menjadi pemarah

so far
dlm keluarga kecil aku
masih belum lagi terjadi perkara begini

sedih bila baca di akhbar
sedih bila baca di email

kanak-kanak yang didera oleh ibu bapa

dirotan tanpa belas kasihan

dibelasah tanpa rasa salah

aku tao
semakin kita maju
semakin berat tekanan yang terpaksa kita hadapi

tapi melepaskan kesemua pada kanak-kanak yang tidak bersalah
malah tidak tahu apa2

itu adalah perkara yang paling bodoh
banyak lagi cara utk kita lepaskan tekanan

huhuhu

korang tahu kah apa yang dikatakan penderaan???

penderaan boleh dilakukan dalam berbagai cara

penderaan fizikal
penderaan mental

penderaan fizikal : bila anak buat salah...korang tengah tension terus belasah anak tanpa rasa kasihan.....

letak seterika panas di badan
cucuh puntung rokok

huhuhu
*aku yang sensitif mula lah nak menangis ni
haikkkkk

penderaan mental :tiap-tiap kali korang nak lepaskan kemarahan
pasti keluar perkataan yang tidak baik

ingatlah korang
kata2 seorang ibu itu adalah satu doa

dan yang paling aku takot

penderaan seksual
ya allah
apa perasaan korang bila melakukan
perkara sedemikian kepada kanak-kanak yang tidak paham apa????

tak rase kasihan kah?

kesian sangat aku tgk budak2 yang tak tahu ape
diperlakukan sedemikian rupa
tidak kira lah bapa, abang atau adik
atau juga sedara mara

kita yang membentuk siapa anak kita di masa hadapan
fikirkan lah

dh korang buat yang macam2 kat anak korang
tak mustahil dh besar dia akan buat benda yang sama

di hari jumaat yang permai ini
cik ween ingin berseru kepada kawan2 yang baca blog cik ween nie

mari lah kita sama2
mengatasi masalah ini

banyak tempat untuk kita adukan
banyak saluran2 untuk kita sedarkan

mari lah ramai2
kita menangani penderaan kanak2

cik ween kata : aduhhh blog kit tak leh bukak
tension gua

xoxo-cik ween

3 comments:

Mîss Rôry said...

aku setuju sgt ayat ko ni..

"kita dera anak-anak kita
akan membuatkan dorang menyimpan perasaan
serupa dendam sehingga besar

ia juga akan membentuk personaliti yang tidak baik pada kanak-kanak tersebut
berubah menjadi pendiam
berubah menjadi pemarah"

&

"dh korang buat yang macam2 kat anak korang
tak mustahil dh besar dia akan buat benda yang sama"

sbnrnye, ibu bapa la yg ptut didik anak dgn cara yg betul dr kecik2 lg.. taklah biler besar asik ckp kt anak2, 'myusahkn mak bpk la, kecik2 ptut biar mati la,'.. sape yg x tensen.. tu yg byk kes lari la tu la ini la..

MY HEART said...

Kesian bebudak kecik kena dera. bolah tak buat hukum bunuh pada sesiapa yang dera bebudak ni.

cik gObu said...

ms rem
kan????

ntah arrrr
riso btol benda2 mcm ni

hope kita takkan jd ibu yg mcm tue

aminnnn

avelyn
saya sokongggg