thanx korang

Tuesday, December 17, 2013

BAIKLAH...TQ CAI!!!


tidak mampu berkata2
lidah terkelu... mulut membisu

dan hati tidak beku
malah bertambah suhu!!!!!!!!

cikweenkata : tariff letrik naik mungkin sebab nak cover 5bulan bonus utk staff dorg kot.... tq cai...tq so much

xoxo - cikween

Wednesday, December 4, 2013

SUMPAH TAK TERKESAN!!!!


semua dah tahu kan
tariff elektrik akan naik next year

KEEP CALM OK!!!!!!!


cikweenkata : tak terkesan wak lu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tq macai

xoxo - cik ween

Sunday, November 10, 2013

AKU X BODOH....



bodoh boleh diajar
gemuk boleh kurus
hodoh boleh plastic surgery

tp kalau hati busuk, hitam

semoga Allah ampunkan dosamu

cikweenkata : i'll do nothing hanya Allah yg akan membalasnya 

xoxo-cikween

Tuesday, October 22, 2013

SETIAP TAHUN PASTI KENA LALUI BENDA NI

owwhh every year...
my bff sure tao aku akan mengalami sindrom kemalasan
sindrom tidak bermotivasi untuk kepejabat

hati jadi sebal
otak jadi bebal
bila kenangkan hal pejabat

semuanya jadi tidak kena
semuanya mengundung kusut jiwa

cumanya
suami selalu pesan

bila rase down, malas, tak bermotivasi
pk positif...pk yang kena jugak pergi kerja
untuk carik rezeki untuk anak2 dan keluarga

owwhhhhhh
bencik lah sindom ni menyerang

cikweenkata : malas woooooooo

xoxo - cikween

Monday, October 21, 2013

THE BEST PENDENGAR EVER

selain suami, bff, teman2 rapat
yang Satu ni mmg pendengar terbaik

tiap kali kusut
serabai
ilang mood
mengadu pada Nya

alhamdulillah

hati menjadi sedikit tenang

memang Dia tidak menyelesaikan segala kekusutan
yang bersarang dalam hati
tp aku yakin Dia pasti akan tunjukkan jalan

dalam sujudku
dalam tangisku

moga Kau perkenan permintaanku


cikweenkata : takde semangat nak pergi keja

xoxo - cikween

Friday, October 18, 2013

REZEKI DAN KEBERKATAN

just nak share dengan korang

aku pun cermin2 jugak diri
kenapa rezeki tu walau byk atau sikit
sentiasa rasa mcm tak cukup

cikweenkata : sentiasa berusaha mencari keredhaan ALLAH

xoxo - cikween

Wednesday, October 9, 2013

NOM NOM NOM CUPCAKE

hari tu aku ada gak dengar own nyanyi cupcake cupcake cupcake
tp mmg tak amek port lah kan
rase geram meluat pn ada
hahhahahaha

then one day lepak2 depan tv
ngan cik lala sambil tengok elly and epit

sekali kuar plak lagu ni



dari telemovie rupanya

dan lepas tu bila
cik lala nangis or mengaruk je
bila bukak video ni

maka serta merta dia akan senyum
malah sengih sendirian

adehhhhhhh

layan lah dik

cikweenkata: budak2 zaman sekarang

xoxo - cikween

Tuesday, October 8, 2013

KISAH 6 BERADIK

'Saya masih mahu jaga mereka'
Wartawan Sinar Harian
8 Oktober 2013 

SELANGOR - “Saya takut nak balik jenguk anak-anak bila tahu suami ada di rumah sebab

 sebelum gaduh, dia dah bagi amaran supaya jangan balik lagi.

“Saya sedih bila selalu kena pukul dan kekurangan wang sebab suami tak kerja hampir setahun. 

Bila ada salah atau tanya sikit, dia akan pukul saya tanpa sebab,” kata ibu enam beradik yang
 ditinggalkan,
 Che Suwarti Che Pa, 31, ketika ditemui Sinar Harian semalam.

Che Suwaiti berkata, bila gaduh besar kali ini hanya kerana motosikal, dia cepat-cepat keluar

rumahsebab tidak tahan dipukul lagi dan terus pergi bersembunyi di rumah rakannya.

“Saya ada juga pulang senyap-senyap lewat malam untuk melihat anak tetapi rumah gelap 

dan sunyi. Saya hanya sempat ambil baju di ampaian belakang rumah sahaja
 Kalau dulu suamitinggalkan kami tujuh beranak tanpa duit dan makan minum,
saya pendamkan sahaja dan berusaha untuk mencari sumbangan dari 
Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Dun Jeram.

“Ingatkan bila bawa diri ke rumah kawan, suami belajar dari kesilapan tetapi 

lain pula jadinya bila dapat tahu anak ditinggalkan suami begitu sahaja. 
Sebab sebelum saya keluar rumah, suami masih ada di rumah dan bila jadi begini, 
saya sedih dan malu,” katanya yang hadir ke Pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat 
(JKM) Kuala Selangor.

Menurutnya, dia masih mahu menjaga kesemua anak-anaknya itu namun disebabkan 

kekangan duit, anak sulung yang juga kurang upaya (OKU) berusia sembilan tahun 
tidak dapat bersekolah.

“Kalau boleh saya mahu selesaikan masalah ini cepat-cepat dan masih sayang anak-anak,” 

katanya yang masih menunggu keputusan JKM.

Bagaimanapun lain pula respons apabila ditanya suaminya, Mohd Roslan Ismail, 32, 

mengenai pergaduhan itu dan pihaknya menafikan perkara itu.

“Tetapi saya berterima kasih kepada semua kerana banyak membantu kami,” katanya.


Tak lepas tangan


Wakil keluarga yang enggan didedahkan nama berkata, rata-rata ahli keluarganya sudah lali

 dengan masalah yang dihadapi pasangan suami isteri itu yang kerap bergaduh.

“Bila ada masalah, si suami tempatkan anak-anak di rumah kami dan bila dah berbaik semula, 

isterinya pula mahu mengambil anak untuk dijaga. Dahulu anaknya sudah tinggal 
di kampung suami di Kelantan tetapi isterinya mengambilnya semula kerana mahu menjaganya.

“Bila bergaduh, anak-anak menjadi mangsa,” katanya yang terkejut apabila membaca 

berita mengenai enam beradik itu sebelum menghubungi ahli keluarga lain.

Katanya, kalau dahulu ahli keluarga sibuk mahu membantu menyelesaikan masalah mereka 

tetapi suami isteri masing-masing berdegil dan mempersoalkan keprihatinan mereka untuk 
bantu.

“Bila kita mahu bantu, dia pula pertikaikan menyebabkan kami putus asa. Bahkan kita pun

 tidak tahu mana mereka tinggal selepas rumah sewa terbakar beberapa tahun lalu.

“Bila keluar surat khabar barulah kita tahu mereka berada di mana sebenarnya dan 

berusaha untuk bantu demi masa depan enam beradik itu.

Ahli keluarga dah putuskan untuk menjaga keenam beradik itu kerana tidak mahu

perkara sama berulang tetapi bila jadi kes JKM, kita kena tunggu keputusan,” katanya.

JKM ambil tindakan


Sinar Harian difahamkan, keenam beradik itu kini di bawah penjagaan JKM Kuala 

Selangor untuk tempoh yang ditetapkan sementara menunggu siasatan.

Menurut JKM Kuala Selangor, pihaknya sedia maklum dengan masalah itu dan

mengambil tindakan sewajarnya untuk menjaga enam beradik itu buat sementara waktu.

Selepas berita mengenai nasib malang enam beradik itu didedahkan Sinar Harian, 

orang ramai termasuk NGO tidak putus-putus memberi respons untuk membantu 
dan ada juga mahu mengambil sebagai anak angkat.

Panggilan luar biasa diterima daripada individu prihatin yang mahu membantu membela 

nasib enamberadik itu dan orang ramai boleh datang ke JKM Kuala Selangor 
untuk maklumat lanjut.

Ahli Majlis Kuala Selangor yang juga Ketua Wanita PKR Cabang Tanjong Karang, 

Nurfaezah Ismail bersama Ketua Wanita PKR Ranting Jeram, Siti Zaleha Rashid 
turut hadir ke JKM, semalam.

Sementara itu, Penyelaras PKM Dun Jeram, Muhd Rashid Muhd Kassim turut kesal

 perkara itu berlaku sedangkan sebelum ini pihaknya banyak membantu dari segi kewangan.

“Bila si isteri datang mohon bantuan kerana tiada duit nak beli susu, saya bagi sikit 

untuk ringankan beban dan buatkan permohonan bulanan dengan JKM bagi 
membantu mereka.

“Saya ingatkan hidup mereka dah baik kerana sudah lama tidak datang 

atau menghubungi saya,tetapi bila dapat tahu berita seperti ini saya jadi sedih,” katanya.

cikweenkata : alhamdulillah kalau masih nk jaga kan...tp biarlah betol2 carik lah keja...

jgn lah aniaya anak2 mcm ni sekali

xoxo - cikween

Monday, October 7, 2013

SAMPAI HATI TINGGALKAN ANAK2

this is so sad people....
come on lah
sakit beranak tu takde ape kot bg mak bdk2 ni

yg bapaknyer plak tao buat anak je

gaduh mcm mane sekali pun
jgn lah smp bdk2 ni ko tinggalkan tanpa makanan

kesian yg baby ty ok

and i'm crying while reading this....

wake up people!!!!!!! dah tak waras ke

orang lain yg takde anak berusaha nak ada anak 
sanggup buat macam2

tp mcm korang yg senang dpt anak ni
boleh plak tinggalkan anak bila ada masalah

otak letak kt lutut ke ape

yes im so angry about this
lantak lah org nak ckp aku emosi ke ape
tp kesian weh mengenangkan baby 7bulan tu
takde susu takde ape
bila org jumpa baby tu dh terbaring lesu 
maybe sebab penat nangis kelaparan agaknya



KUALA SELANGOR - Hanya disebabkan tidak puas hati, sepasang suami isteri sanggup meninggalkan enam anak mereka yang masih kecil bersendirian di sebuah rumah di Jalan Bukit Panjang, Jeram, kira-kira jam 1 pagi semalam dan hilang tanpa khabar berita.

Lebih menyedihkan, keenam-enam beradik itu terpaksa makan apa sahaja termasuk cebisan roti terbuang demi mengisi perut, manakala adik bongsu mereka berusia tujuh bulan hampir 'nyawa-nyawa ikan' akibat kelaparan.

Salah seorang penduduk di situ, Samsuri Sulaiman, 57, berkata, pada mulanya dia ternampak lima beradik berkenaan berjalan kaki sambil memikul beg baju tanpa arah tujuan di kawasan perumahan di situ.

"Apabila saya tanya, abang sulung yang berusia sembilan tahun memberitahu mahu balik ke Kelantan kerana 'emak dah mati'.

“Saya pelik melihat kelakuan mereka dan meminta ketua taman memeriksa keadaan rumah yang dihuni sejak setahun lalu, kalau-kalau kedua ibu bapa mereka ada di rumah.

“Namun, alangkah terkejutnya apabila saya sendiri ke rumah mereka, yang ada cuma bayi berusia tujuh bulan ditinggalkan tertidur kerana terlalu lama menangis akibat kelaparan di sebuah kerusi kayu.

"Bayi itu adalah adik bongsu kepada kanak-kanak malang ini," katanya.

Menurut Samsuri, kawasan perumahan itu memang terletak jauh dari jalan besar dan jika mereka dibiarkan merayap, kemungkinan besar boleh hilang.

Terkenal sikap suka 'perang besar'

Dalam pada itu, seorang wakil penduduk, Daud Jaumar, 41, berkata, tidak mustahil bayi berusia tujuh bulan itu menghembuskan nafas terakhir jika tidak dijenguk oleh mereka.

“Saya cuba gerakkan badannya bila lihat terbaring begitu sahaja dan nasib baik matanya buka sedikit dan bergerak. Keadaan itu cukup melegakan hati.

“Saya terus menghubungi penghulu mukim kerana tidak tahu nak buat macam mana lagi. Ibu dan bapa budak itu tidak dapat dikesan," katanya.

Menurut Daud, ibu bapa kepada enam beradik itu memang terkenal dengan sikap mereka yang suka 'berperang' besar.

"penduduk di sini pun selalu mengadu tentang perangai buruk mereka itu. Pernah juga mereka bergaduh besar sampai nak berparang, mujurlah kami sempat  campur tangan," katanya.

Bagaimana pun katanya, dia tidak sangka kedua-dua suami isteri itu mementingkan diri sendiri dan sanggup meninggalkan anak-anak kecil lebih sehari tanpa memikirkan makan minum mereka.

“Sebelum ini ada juga mereka 'hilang', tapi sekejap-sekejap dan jiran rumah selalu bagi anak-anak ini makan.

"Tapi kalau dah hilang lebih sehari sampai anak-anak hampir melarikan diri, saya rasa ini dah melampau. Apa nasib anak-anak ini nanti?" katanya.

Anak-anak tak banyak karenah

Seorang  jiran mereka, Jamilah Yusof, 53, memberitahu Sinar Harian, dia juga sering melihat-lihat keadaan enam beradik itu setiap kali ditinggalkan ibu bapa mereka selepas bergaduh besar.

“Saya sendiri yang menyambut kelahiran anak bongsu mereka di rumah itu. Memang kasihan, anak-anak itu pula tak banyak karenah apabila ditinggalkan seolah-olah faham masalah keluarga mereka.

"Tapi sangat menyedihkan apabila mereka tidak diberi makan dan minum lebih 24 jam.

“Ada ramai orang yang begitu mahukan anak tapi tak bernasib baik, mereka yang dikurniakan ramai 'amanah' ALLAH ini sanggup biarkan mereka begitu saja. Sampainya hati," katanya sebak.

Sementara itu, Penghulu Mukim Jeram, Kamarudin Abd Rahman berkata, pihaknya sudah memaklumkan perkara itu kepada agensi yang bertanggungjawab untuk tindakan lanjut.

“Keluarga ini saya kenal sejak rumah sewa mereka terbakar beberapa tahun lalu dan mereka sanggup tidur anak beranak di tepi pantai. Bila dapat tahu, saya tempatkan mereka di sebuah rumah sebelum ditempatkan di sini.

“Bila kita bantu, mereka pula buat perkara menyedihkan seperti ini. Bergaduh macam mana pun tak perlulah libatkan anak-anak yang tidak berdosa ini,” katanya.


cikweenkata : sedih nya.... menangis bila baca ni sebab terkenangkan anak2 kt rumah

xoxo-cikween

Friday, October 4, 2013

TAGIH SI PENAGIH TAHAP DEWA

perbualan suami dan isteri

isteri : jadi ke nak g pasar...bla bla bla...nk beli nasi lemak sedap bla bla bla (ini bukan cerita utama sebab tu bla bla bla je)

suami : ok...bla bla bla...nasib baik tak basuh keta pg td...bla bla bla....

dan bla bla bla pun panjang lebar lah

tiba2

isteri : alamak ada kes baru.....i kena menyiasat ni

suami : puiiiii menyiasat......konon

isteri : kang i roger u lepas siasatan ni...ada org mati kt site....nk carik siapa pembunuhnya

suami : hah yela2 itu lah kerjanya

isteri :dh jmp mayat..sekarang tgh autopsy....

untuk makluman isteri hanyalah seorang setiausaha cabuk pejabat....
bukan seorang pegawai penyiasat

itulah bahana ketagih game di FB

nasib baik suami sangat sporting
segala request dari isteri dia layankan je

love u lah suami

cikweenkata : eh kantoiiii aku lah si ketagih game criminal case di FB

xoxo-cikween

Wednesday, September 25, 2013

BUNUH DIRI DENGAN ANAK SEKALI???

cukup2 dah up gambar anak sendiri
kang muntah pulak org tengok
meh nk share satu berita ni


Don’t do it: A policeman persuading the woman not to jump from the budget hotel in Puchong.



PETALING JAYA: A 35-year-old Chinese national who tried to jump off the top of a budget hotel with her one-year-old baby was pulled to safety, thanks to prompt attention by the authorities. 

The woman, who was seen clutching her child at the edge of a ledge atop the building, was stopped by several firemen who rushed to the scene in Puchong after receiving an alert at 9am here yesterday. 

It is learnt that the woman had quarrelled with her husband before the incident. 

The scene of the dramatic rescue took place just a few shops away from the Bukit Puchong police station. 

Puchong Fire and Rescue Department senior officer Sihat Bedol said it took the firemen about 30 minutes to grab the mother and child to safety. 

“When we arrived, the policemen were already there, trying to persuade her not to jump. Luckily, one of the sergeants speaks Chinese and we managed to communicate with her. 

“We pleaded with her not to jump. At first, she was very aggressive and threatened to leap off if we got any closer to her. 

“We were also worried about the safety of the baby as she was standing right at the edge of the ledge,” he said. 

The woman was later handed over to the police. Those with problems can contact Befrienders at 04-281 5161 or 04-281 1108 (Penang), 05-547 7933 or 05-547 7955 (Ipoh) and 03-7956 8144 or 03-7956 8145 (Klang Valley).

sumber berita adalah dari the star

serius aku tengok aku plak yg seram sejuk
sebab kalau korang tgk
pompuan ni duduk ujung2 je
mmg kalau apa sikit je mmg confirm jatuh

yang aku sedih bukan sebab pompuan ni
aku sedih sebab tengok anak dia

tak kisah lah dia cina ke ape

aku tak fikir agama, bangsa bila sentuh bab anak ni

mengalir plak air mata aku

ya allah mintak dijauhkan lah... amin

kita orang islam
kalau ada masalah tu
bwk2 ler berbincang dulu

tak boleh berbincang 
g amek wudhuk 
then solat.....

mengadu padaNya

in sha allah

sejuk skit hati lepas tu

cikweenkata : kalau nk terjun pun tak yah lah terjun ngan anak kot...sian dia

xoxo -cikween

Tuesday, September 24, 2013

SI BUDAK KUNYIT



yeay curi lagi gambar dari fb suami
hahahahaha

sedih tao sebenanyer sebab asek suami je selalu dpt amek gmbr gelagat cik lala dlm mcam2 aksi

huhuhu

ok ni dia budak yg dh di kunyitkan
atau dh dibedak langikan

ni semua gara2 campak keladi hari tu lah
alhamdulillah dh ok
so no more tak pakai baju yer dik

dah mandi dh boleh shampoo
kalau tak rambut bau masam lah dik

owwhh serius tak sabo nak balik rumah
nk cium and gomol2 ini budak

cikweenkata : campak keladi di di di di ku pn tak paham jenis2 campak ni

xoxo - cikween

Monday, September 23, 2013

6BULAN SUDAH

pejam celik...
pejam lagi tp jgn plak tak celik2
dh 6bulan dh my little sweet princess

happy 6th month birthday sayang

mcm dh lama tak update perkembangan dia kan
maknyer busy terlampau

huhuhuhu


tengok lah hah
ni gambar waktu 5bulan
tp dia dh nk duduk sendiri
cuma tak boleh duduk tegak lagi lah
tangan still tampung badan

geram je
riso takot dia tergolek ke ape

tp apa dia kisah semua tu

janji dia happy kan
ni antara aksi fav dia

selain ni dia suka gak letak pala kt lantai then konon2 angkat bontot mcm ni
nk bergolek lah konon

alahai dik baru masuk 6bulan dik

kadang2 diriku ini keliru jugak
prince ke princess ni hahahahaha

melasak tak hengat

minggu lepas demam 
demam panas.. sian tp mama kena kerja 
(ya allah kalau igtkan mengalir air mata ni)

demam panas + demam campak keladi

sian anak aku

sian sebab mama nyer tak boleh jaga setiap masa dek komitment keja
(tak nk citer lebih lanjut psl keja sebab buat hati sebak je)

serius kalau aku tak pk segala komitment yg ade ni
mmg aku dh berenti keja
tak larat dh weh
dgn persekitaran tempat keja yg mcm tu
pegawai2 and pt kt opis mmg best giler
tp tu arrrrrrrr

takper lah mungkin ada hikmahnya kan


catatan untuk anakku:

mama harap adik paham lh situasi mama ni yer
bukan mama tak nak jaga adik
tp mama tak boleh nak cuti2 suka hati mcm dulu lagi

adik doa lah 
mintak kat ALLAH murahkan rezeki abah
mama boleh berhenti keja and jaga adik kt rumah
mama boleh jaga adik
mama boleh jaga abg own yg semakin besar semakin nakal


cikweenkata : nnt nk buat entry khas utk abg own yg semakin nakal tu

xoxo-cikween


Friday, September 20, 2013

SAJA LAH NAK MENUNJUK KAN!!!

raya dh hbs baru ku hegeh2 nk upload gambar raya
tu pun gambar ku dengan suami

gambar anak2 belom ada kesempatan lagi nk upload

ini pun sebab dh upload kt fb
kalau tak mmg berjaman lah nk update kt blog ni

hahahahah

owh ye jgn plak kata aku nk menunjuk
mcm aku sorg je ada laki eh

saje nk up gambar ni sebab tema kami BLACK

black out ..........

cikweenkata : tak boleh pertikai tak boleh komen apa pun tak boleh...boooooo

xoxo-cikween

Thursday, September 12, 2013

KISAH 20SEN - MACAI JANGAN BACA SEBAB KORANG TAKKAN PAHAM


semalam selepas selesai menghadapi peperiksaan upsr 
sewaktu hendak menaiki kenderaan 4 tayar ku terlihat 20sen di jalanraya

ku memandang sekeliling tiada sesiapa
lalu ku masukkan ke dalam kereta

"rezeki 20 sen" 
walaupun kecil nilainya tapi bagi orang seperti aku, besar nilainya
sgt bermakna

isu 20 sen yang semakin hangat sekarang ini
lagi lah membuatkan hidup perlu lebih berjimat cermat

bagi aku 20sen tu besar
bagi aku mcm2 aku boleh save kalau takde kenaikkan 20 sen itu

tapi......kata-kata orang yang tak perlu nak tanggung adik2 belajar

"alah naik 20 sen je"

kata-kata orang yang tak perlu nak tanggung ibu bapa

"alah naik 20 sen je"

kata-kata orang yang banyak duit

"alah naik 20 sen je"

itu dari sudut pandangan orang kaya seperti kamu
yang tak perlu nak tanggung seoarang adik yang belajar di politeknik dan seorang lagi di kolej vokaysional
yang tak perlu nak tanggung kedua ibu bapa kamu
yang hidup kamu serba serbi sempurna
yang punya gaji 4-5-6 angka

tapi pernah kah kamu melihat dari sudut rakyat kecil seperti kami
rakyat yang terlalu terasa impak kenaikan 20sen

tapi siapalah suara2 kecil ini 
yang meratap dengan kenaikkan "alah 20sen jer" bagi kamu itu

takperlah kamu teruskan lah dengan konsep "redhamu"

dan aku akan terus memperjuangkan hak2 suarat kecil ini

cikweenkata : 20sen..... beli kuih kt opis 2 ketul = rm1.00 sedangkan sebelum umum 2 ketul = RM0.80 je

xoxo-cikween

Wednesday, August 28, 2013

KATA2 ORANG TUA

Orang Tua-Tua Kata, 

5 Tahun Perkahwinan (Fasa 1) Sentiasa Di Uji Dengan Kesempitan & Kekurangan Harta (Ada Je Yang Tak Cukup, Kena Banyak Belajar Sabar)

Masuk 10 Tahun Perkahwinan (Fasa Ke-2) Allah Dah Mula Buka 1001 Pintu Rezeki Ke Arah Stabiliti. 


Masuk 15 Tahun Perkahwinan (Fasa Ke-3) Kehidupan Lebih Simple Tetapi Stabil Dari Segala Sudut. 


Mudah-Mudahan Allah Memberi Kemudahan & Kekuatan Dalam Menjalani Kehidupan Bersama Anak-Anak & Isteri Tercinta Sehingga Syurga.. Ameen


cikweenkata : aku tak kata tp orang2 tua kata.....

xoxo-cikween

Tuesday, August 6, 2013

LAST DAY WEH

hari ni last day berkerja...of coz lah sapa yg keja last2 ni mood keja mmg dh takde kan...
walhal keja ade je selambak depan mata
tp serius ku tak lalu nak buat

walaumcm mana tak larat pun tetap kena settle jugak

huwaaaaaa

alhamdulillah persiapan raya semua dh siap

terima kasih sangat2 dekat suami sebab tahun ni mmg dia je yang keluar duit
huhuhuhu

tq so much ling..... sob sob sob terharu sebab dapat kasut raya baru

macam budak2 nak kasut baru....
mmg lah mtk kt suami nk kasut baru tp takde lah yg mahal2 kalau boleh pake vincci je
tp suami bg kebebasan pilih ape je yg ku nak

impian nk pake aldo tak kesampaian sebab design yg ku nak tu takde kt OU
selamat duit suami

walaupun suami swoh beli handbag sekali
kita kena gak pk ditahap mana plak pendapatan suami

yerlah suami iols tak keja beso mcm suami uols
keja sendiri je

tapi alhamdulillah rezeki utk kami anak beranak sentiasa ada

igt lagi tahun 2011-2012 gitu
pergghh time tu kewangan agak tak memberangsangkan
memang susah sangat terpaksa berjimat cermat...

sampaikan kawan2 yang ada waktu gembira pun lari

yang tinggal ada lah sorang dua yang selalu bg kata2 semangat and tolong sikit2

alhamdulillah kami berjaya bangkit semula dari segala kepayahan
jadi kawan2 yang mana tinggalkan kita
terkontang kanting tu nak datang semula mmg ku layan tak layan lah

sakit dalam hati masih terasa beb!!!!!

suami banyak merubah persepsi aku terhadap kehidupan
serius kalau dulu asek lah mengomen duit tak cukup itu ini bla bla bla
tp suami ajar pelahan2 jgn selalu merungut

jodoh...rahsia allah kan

walaupun personaliti aku ngan suami jauh berbeza tp kami sempurnakan satu sama lain
alhamdulillah

yerlah diri kita tak sempurna.... kenapa kita nak mengharapkan pasangan kita sempurna dari segala segi
seperti yang kita mimpi
tanpa kita cermin dahulu diri

ok sebelum bebel banyak2 lagi
nak wish selamat hari raya aidilfitri
mohon maaf kalau ada yang terguris dengan kata2 dalam blog ni

semoga selamat dalam perjalanan pulang ke kampung halaman

cikweenkata : entry bodek suami sebab banyak kuar belanja hahahahaha

xoxo - cikween

Monday, August 5, 2013

KENAPA LAMA DAN KEKAL KAWAN??

rentetan entry besday hari tu

ada yang bertanya....

macam mana aku dan mek boleh berkawan, bersahabat sampai ke tahap ini

jawapan aku senang je

dia seorang sahabat yang memahami aku....sanggup susah senang dengan aku...sanggup terima aku walau apa keadaan pn aku....tak terkejut bila tengok rambut aku mcm hantu bila bangun tido...tak kisah aku menyelit sekatil dengan dia dan emaknya bila aku takut dengar anjing bersahutan tengah malam...sanggup jaga aku waktu aku tak sihat...sanggup dengar leteran aku berjam2 lamanya....

isshhhh
kalau aku senaraikan memang banyak lah

tak terungkap....

aku memang tak ramai kawan
bukan sebab aku sombong
tapi aku memilih

buat apa berkawan kalau kita sakit hati

buat apa berkawan kalau tak pandai jaga hati

aku dan mek pun memasing tak pandai jaga hati masing2
tp kami tahu batasan nya

mek seorang kawan yang paling simple yang pernah aku ada
ada lagi sorang kawan aku waktu kt miti dulu
mas...simple orangnya

aku seorang yg simple jadi aku suka berkawan dengan orang yg simple mcm aku

alhamdulillah

mek memahami citarasa aku.....

dia tak ajar aku bermimpi utk bermewah2
dia tak ajar aku utk memakai barang2 yg punya jenama yang melampau harganya

kami selesa dengan cara kami

biarlah handbag tu berharga rm20 sekalipun
kami tetap pakai kalau ianya selesa

biarlah kami hanya bertshirt dan bersilapar ke midvalley sekalipun

asalkan hati gembira

tak perlu mengejar kebendaan
kalau kita tak berkemampuan

apa ada pada jenama
kalau di akhir cerita kita yang merana

kami selesa hidup bersederhana
biar lantak pi orang nak cakap apa


cikweenkata : sombong nyer ko...wakakaka ayat biasa yg ku dengar

xoxo - cikween

Friday, August 2, 2013

UNTUK PENGETAHUAN BERSAMA

Actually ku dapat info dari FB
saja lah nak share ngan yg sudi membacanya

wah sejak ada anak kecil
manjang update pasal baby je

GOOD INFO:

Kalau kita nak angkat budak kecik yang umurnya 5 tahun kebawah, jangan kita main paut je tangannya semahu kita. Ini nasihat orang tua yg berapa nak tua ni haha..

Sebenarnya budak bawah umur 5 tahun ni tangan dia belum mampu untuk menampung akan berat badannya sendiri.. Lagi2 la budak yg baru2 nak merangkak dan baru pandai berjalan..

Ini kerana kalau budak ni terseliuh uratnya bukan budak tu boleh bercakap pun.. Dia akan nangis je malam2. Dan bila budak ni dah terseliuh urat di bahunya akan mengakibatkan budak ni deman.. Bagi ubat demam siangnya ok.. Bila malam je demam kembali.. Telinganya sejuk.. Dan kakinya juga sejuk.. Itu tandanya budak ni demam kerana uratnya terseliuh..

Kalau tak di urut.. Memang budak ni lama2 demamnya akan baik juga.. Tapi perhatikan kesan jangka panjang budak ni akan batuk berpanjangan. Selesema yg sukar nak baik.. Dan kalau tak di rawat juga akan menyebabkan budak ni bila besar nanti akan mendapat penyakit asma..

Ini nasihat orang tua2 pada saya.. Budak bayi umoamanya.. Jangan suka2 bagi orang timang2 anak kita kalau dia tak reti cara nak angkat bayi dengan betul..

Angkat budak yg sedang baring tolonglah tanggung kepalanya jangan sampai terdongak.. Kerana budak kecik ni urat lehernya masih lembut.. Kalau terseliuh urat kat area situ payah nak dibetulkan.

Dan kalau nak angkat budak yg baru2 berjalan ni angkatlah dengan cara mencekak di bahagian bawah ketiaknya.. Maksudnya jangan bagi beban berat badannya itu ditanggung oleh kedua tangannya masa kita nak angkat budak ni..

Budak kalau dah demam biasanya orang tuanya yg akan hilang sabar.. Asyik nangis je malam2.. Sudahnya kita marah2 budak tu kenapa dia nagis je..

Memang la dia nagis sebab uratnya sakit.. Tak selesa nak tidur..

InsyaAllah mudah2an sedikit info ini bemanfaat buat kita semua..

Wallahuaklam...


cikweenkata : masih belajar dan terus belajar

xoxo - cikween

Thursday, August 1, 2013

MAKAN KE TAK???

kesiannya tengok cik lala sekarang ni

ntah kenapa lately tiap kali orang makan dia tgk and mcm nak je

huhuhuuh

tp hasil googlean ku baby boleh makan start 6mth gitu 
huhuhuh

pastu ko google lagi

tanda2 baby dh bersedia untuk makan

Bagaimana nak tau anak kita dah bersedia untuk makan?

 Boleh mengangkat kepalanya dan mengekalkan posisi itu 
Adalah penting bagi bayi kekal dalam posisi tegak dan stabil jika dia mahu mengambil makanan yang disuap dengan sudu.so far cik lala hebat jugak lah dlm duduk dalam tegak dan stabil.. tp dia ni lasak...sekejap je diammnya

• Duduk dengan baik apabila dipegang 
Mula-mula anda mungkin perlu memegangnya. Cuba tegakkan dia di hujung sofa atau sandarkannya di atas seorang dewasa. Kerusi tinggi kanak-kanak boleh digunakan selepas itu apabila dia sudah pandai duduk sendiri. part duduk ni ku belum test lagi..tp kalu duduk atas pangku tu dh ok dh

• Melakukan pergerakan mengunyah 
Bayi anda mestilah boleh menolak makanan ke bahagian belakang mulutnya dan menelan. Apabila bayi anda sudah pandai menelan dengan efisien, anda akan perhatikan bahawa air liurnya sudah kurang meleleh. hurrmm tak suap lagi dia makan...sebab still tak berani....

• Berat badan telah naik secara sihat 
Kebanyakan bayi telah bersedia untuk makan makanan separa pejal apabila berat badannya semasa lahir telah meningkat sekali ganda. Ini biasanya berlaku sebelum atau sekitar usianya enam bulan. Jika bayi anda tidak mencapai berat badan yang normal, bincanglah dengan pakar pediatrik anda. berat ni cik lala dh naik dh sekali ganda... tp ku tetap tunggu lagi lah kot biar naik lebih skit lagi

• Amat berminat dengan makanan yang anda sedang makan 
owh cik lala part tengok orang makan...dengan dia dan badan2 dia pun ke depan 
hehehehehe


what say u people?

patut bagi makan ke tak????

ok gambar adalah hasil curik dari suami
mcm biasa hahahaha

waktu ni mcm baby boy plak
muka pun sedih and boring je

lala tunggu mama balik ok

cikweenkata : seronoknyer kalau dpt jd suri rumah tangga sepenuh masa

xoxo-cikween

Wednesday, July 31, 2013

BIRTHDAY SHOUT OUT!!!!!


hari ni hari jadi seorang kawan.....
seorang kawan yang takda galang gantinya dalam hati aku

walaupun dia jauh 
tapi dia tetap dekat di hati

happy birthday babe!!!!
my soulmate, my lesbo partner, my bff, my penasihat, my p.a, my kwn gaduh, my everything

semoga dihari kelahiran mu ini
hidupmu akan lebih bahagia.... murah rezeki, sihat selalu, dan dilindungiNya

terlalu banyak memori yang kita lalui bersama
susah senang
jatuh dan duduk 

semua kita bersama

kau selalu ada bila aku ketawa
kau tidak pernah tinggalkanku bila aku menangis

kau tempat aku luahkan segalanya

tempat aku membebel
tempat aku meluahkan idea2 setan

dan semua kau layankan je

dalam sesuatu persahabatan tipu kalau kita tak penah bermasam muka
tak bertegur sapa seminit dua

tapi itu lebih mematangkan persahabatan kita

aku tetap simpan janji kita 

"kalau ada rezeki biarlah kita tua bersama"






dan aku tetap tunggu
hari dimana kau akan kembali bertugas di sini babe

again

happy birthday....... (hadiah akan diberi kemudian sebab rayo bajet burst) hahahahha
hope our friendship kekal till jannah

cikweenkata : teringat memori lama mesti ku nangis....... persahabatan yang terlalu indah bagi aku

xoxo-cikween

TANPA KATA HARI RABU - BANANA LAGI


dh share semalam kt fb
tapi saja nk share lagi

hahahahaha

nasib baik takde minion warna pink

cikweenkata :  lalalalalalala

xoxo - cikween

Tuesday, July 30, 2013

Minions - Banana Song (Full Song)

banananana......

sabtu dan ahad adalah hari stress ok...

si own asek mengulang2 lagu ni je
sudahnya mak nyer ni pun terjebak sama

sikit2 lagu minions ni gak yg ku ulang2

masalahnya si own siap  nanyi kt adik dia
risau plak aku kalau adik dia terikut2 bahasa minions ni

mek lala tu plak bukan main suka kalau abang dia agah2 sambil nyanyi lagu ni
huhuhuhuhuh



nah korang plak layan
semoga korang tak terjebak mcm aku
hahahahahaha



Thursday, July 25, 2013

CIK LALA YANG OH LA LA LA LA

gambar semalam... sempena cik lala berusia 4 bulan.. alhamdulillah
gambar dicuri dari insta suami

hehehehehe

aku amek rajin tp nk uploag malas

gambar kejadian adalah ketika membawa cik lala bertemu dengan misi2 kesayangannya....
merasalah cik lala setiap bulan kena jumpa misi

berat cik lala masih ok...naik lah dalam setengah KG.. tinggi naik 1cm....
nak.... mama rasa ko akan mewarisi kekatikkan mama lah hahahahaha

yerlah tinggi ku baru 167cm.. kalau berdiri sebelah adik bongsu aku berada di bawah ketiaknya...
sobbbbbb

ok sambung pasal cik lala kita
sian dia 2-3 ni selsema... so merasalah mama nya kena menyedut bagai 
sedut secara tradisional ok.....

pengorbanan untuk anak...kalau tertelan hingus tu pun takperlah 
konsep redha kekdahnya......

semalam mak ngan apaknya pakaikan cik lala baju gini
walhal appt tghr 
tgh panas
hahahahahaha

sian sengsara anakku itu......

nak buat mcm mane maknya buta fesyen hahahaha

tp serius aku ni jenis rambang mata 
bila baju dh banyak sgt tu mmg tak tao nak pakaikan mana satu
kadang2 boleh termenung tgk bakul
pk nak pakaikan anak baju apa
teruk perangai

lupa mauk kasik tao
sekarang cik lala dh gigih meniarap
gigih angkat2 vontot nak kedepan
dan dh kedepan pun skit
siap boleh pusing2 golek2 and buat pusingan 360 lagi
huhuhuhu

katil plak dia kongker sorang2
sian abahnya kena tido ujung kaki kadang2

punya lah melasak cik lala ni
tido nak meniarap je
mcm dah besar je

fuhhhhhhhh
semoga cik lala terus membesar bagaikan johan... and please cik lala tolong jgn bangun time mama sahur ataupun tolong tido kejap time mama berbuka eh eh eh 

mama sayang cik lala

cikweenkata : poyo je aku ni asek up citer anak....

xoxo - cikween