thanx korang

Wednesday, July 7, 2010

ZAT BESI DAN HASILNYA AKU ADALAH A

tension deh aku
semalam opis ade buat kempen derma derah
excited giler ko
walaupun "peot" kan
tp nk ler try nasib

:p

hahahahah penat isi borang
jawab segala bapak nenek borang
timbang berat di khalyak ramai

dan menahan sakit
hahahah tak sakit pun tipu jek

sekali nurse tue ckp
*tue pun setelah 4 kali dia amek darah aku titik2 kt air warna biru tue....

"maaf yer cik...cik tak layak nak derma darah...sebab cik kurang zat besi"

hahahahaha

jom gelakkan aku

balik opis gagahkan diri
google info psal zat besi

huhuh betol ker aku ni kurang zat besi
or aku tgh peot jd kandungan zat dalam darah aku tak stabil

hahahahah
mcm2 hal lah

ok kt bwh ni ade info psl zat besi
pelik tao aku....
hati,kerang....sume tue fav aku

pergghh kalo dpt mkn rendang kerang kan siok :(
sobbbbb

FUNGSI
Zat besi atau iron adalah nutrien penting untuk badan manusia. Seorang lelaki dewasa yang sihat mempunyai 40 hingga 50 mg iron per kilogram berat badan manakala bagi wanita dewasa mempunyai 35 hingga 50 mgs per kilogram berat badan.

Iron memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripda paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam pembuatan haemoglobin.

Iron juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan.

SUMBER
Sumber terbaik zat besi berasaskan makanan ialah hati, tiram, kerang, buah pinggang, daging tanpa lemak, ayam/itik dan ikan. Kacang dan sayur yang dikeringkan adalah sumber iron yang baik daripada tumbuhan.

KEKURANGAN
Kekurangan zat besi boleh menyebabkan :
Keletihan, lemah badan.
Berdebar, sakit dada.
Kesukaran bernafas.
Anemia.

cik ween kata : patut lah lately asek berdebar jek....igtkan ade ape...rupanya kurang zat besi...hahahahahah POYO lah

cik ween kata lagi : hmm ade prob skit ngan blog nie everytime cik ween dh approved komen korang mesti ilang...huhuhuh

4 comments:

Anonymous said...

g la jumpa iron man..takpun mintak kat iron chef..takpun iron maiden baru rock..huhuhuhuhu

KAK RAINBOW said...

kurang zat besi ween? kena amik vitamin la mcm tu ye?

Putri Ramlan said...

amboi, dh mcm baca artikel paper terus. tak yah research2. :P

p.s i followed u on twitter d. pls follow me back!

cik gObu said...

anon
nk jumpe ironman pleaseeeeeeeeee

pn.nurul
tue arrr tgh carik vitamin apa yg sesuai

cik putri
heheheh
saje gatal2 google info
riso gak

anyway sy dh follow dh awak kt twitter