thanx korang

Thursday, October 7, 2010

TOLONG LAH PENCEN

tajuk tak hengat kan...
kalau lah aku presiden CUEPACS atau orang2 penting dlm gomen kan

takde lah aku nk luluskan pencen di umur 58
dan sekarang nie nk lanjut lagi ke umur 60

kalau nak buat pun
biarlah mereka2 yang benar2 komited dengan tugas
bukan sbb bekerja hanya sebab nk gaji

kenapa???
bukan aku dengki atau nk menyekat rezeki
tp kan...
dh masuk tahun ke 5 aku bekerja di kelilingi mereka2 yg kanan
yg umur sebaya bubu malah ada yg lebey tua dr bubu

tak aku nafikan mereka banyak pengalaman
serba serbi faham dengan perjalanan kerja di sektor kerajaan

tp perlu ke keja lagi bila :
  • punch in...g sarapan... duduk kt meja...rekod dua tiga surat dan lelap kt meja...alasan sebab dh tua and dh tak larat..serba serbi sakit
  • jika opis buat aktiviti luar atau kursus yang jauh2..dia lah orang pertama yang pergi... kalau kena tinggal menangis...alasan sebab time keja jek dpt g tempat jauh2....atau lebih tepat lagi free
  • melebihkan kerja persatuan atau kerja luar sendiri..yerlah kalau pencen awal kang tak dpt gaji kan...
  • pagi ada di pejabat...tenghari ilang kemana
  • bila suruh buat keja....keja nyer sikit tp merungut dr pagi sampai ke petang
  • sudah mula mengidap penyakit nyanyuk..sikit2 lupa..sikit2 lupa adoiyaiiii
  • part yg satu ni agak berat hati utk aku kongsi...sebab aku juga tak sempurna...aku masih lagi belajar bab agama...cetek akal dr serba serbi...tp setahu aku lah kan.... agama tidak melarang umatnya untuk bekerja..kerana kerja itu satu ibadah...dan kerja di sektor kerajaan sangat beruntung nya kerana kita banyak ruang dan masa utk beribadat tidak seperti mereka yg bekerja di sektor swasta... TAPPPIIIIIIII kerana punya kelebihan itu....ianya tidak lah sampai kau sembahyang sunat dari jam 8.00 pagi sehingga 10.00 pagi.... di surau... begitu juga di waktu tengahari.... bila masa plak kau nak siapkan kerja2 yang diberi.... aduhh mcm berdosa plak...tp aku tetap tak puas hati..... orang lain sembahyang jugak....orang lain mengaji gak...tp tak pernah plak aku tgk separuh dr masa bekerja ada di surau jek....
yang paling terdekat lah kan
semalam
ada ceramah di pejabat
kami pun pergi lah

termasuk lah si polan ni
mcm aku ngan akak yg seorang lagi tak pe
akak tue takde bos
aku plak dato' bos bermesyurat yang hingga tengahari
tp dia....
bos ada di pejabat
dia bleh selamba jek pergi
huhuhuhu

kt ceramah tue bukan dia dengar pun
dengan muka mengantuk
siap lelap kat kerusi
tudung dh hurrmm ngeri
terselak dari setengah kepala
uban sume ditunjuk serba serbi

sedih kan..

ini apa yg berlaku di sekitar aku
memang lah tak semua mcm ni
tp ini apa yg aku lihat
apa yang aku hadap setiap hari

entah lah
mungkin aku tak berada di tempat itu
tp satu hari nnt aku akan berada di situ
sebab tue aku tak sign opsyen 58 tue
56 sudah

itupun sudah cukup lewat bagi aku
insyallah jika ada kesempatan dan rezeki
aku nak pencen awal

aku tak nak susahkan orang kt pejabat ni
dengan karenah makcik2 aku nanti


insyallah...amin

cik ween kata : geram btol semalam...memalukan jabatan jek arrr..opss entry ni just untuk berkongsi

xoxo-cik ween

15 comments:

uyoi said...

kah kahkah..sblm komen bg aku gelak puas2...hahahahaha...x sanggup aku lihat dia tdo smlm..tudung dh tersingkap separuh kepala....pon x sedar jugak kan..sibuk nak komplen keje org tp keje sendiri ntah ke mana...huhuhu

Ada Dalina said...

betul3..sokong cik ween!

xyah nak pencen smpai umo 58 ke 60 ke..pencen la awal..
wat2 lah amal ibadah..esok lusa dah nak mati kan...
ni kejer dtg opis ade tu menggatal, buang masa n buang duit kerajaan je..

for me, kalo bleh pencen awl and dibayar terus pencenku, umo 40 dah nak pencen...huhu...

♥cik.mental♥ said...

erks... adakah aku blh mengagak dengan tepat sape org tu babe? ades... tu larr aku cakap diorg2 yg mcm nih takyah bg opsyen pencen. pencenkan jek terus. huhuhu...

cik gObu said...

uyoi
so tak salahkan kalau aku anta petisyen minta dia pencen

huhuhuh

apalah tak paham aku dgn org mcm nie :p

Ben Warewolf said...

SUKUNG ARWEENN!!!!! hehehehe... aiyo.....tak reti2 lagi tue.. sia cakap bos dier sayang dier nak pencen weiiiii....wakakakakkaaka.....ada hati..!!

cik gObu said...

ada
tue lah
ween bukan nk sekat rezeki dia
tp kan

dh smp tahap lupa
and keja nak tak nak mmg layak pencen kan?

mek
dlm ini cerita adalah 2-3 orang yg terlibat
and ko bleh teka dgn tepat siapa kan

penat dowh nk melayan
huh

benny
lalalala

jahat entry aku nie kan :p

susudalambotol said...

Setuju!

Aku pun pendapat sama dengan ko. Tak payahlah nak lanjutkan lagi. Kalau makin lama derang dalam jawatan awam, makin ramailah orang tak dapat kerja. Bagi aku umur 50-55 tu dah sesuai pencen dan duduk rumah. Bukan sihat sangatkan. Kalau pergi kerja dok arah orang-orang muda ambik itu, ambik ini. lagi bengang kalau ada yang sampai mengait baju duduk rehat kat tempat dia dengan spek mata paras hidung. Haha. Kiut!

Unknown said...

hahaha betul ( saya orang kerajaan :))

khaleda said...

rasa nyer opsyen pencen tuh ptt dikaji semula kn. beri pd yg btol2 layak jerk. setakat nk pencen lambat sbb nak kn gaji. tp keje hampeh. baik xyah. hehehe..

cik gObu said...

hidd
kt opis aku dia tak mengait
tp dia sebok arah kiteorg tolong potong buah
sebab dia meniaga rojak buah

dan peti ais opis penuh dgn mee
sebab anak dia meniaga mee kari kt kafe bwh huhuhu

pupel
hehehehe :D
thank you

khaleda
hurrmmm ntah ape2 lah cuepacs nie
cuba lah mintak benda lain

mintak kaji semula umur berpencen
supaya disingkatkan ker

mintak kaji semula kakitangan prestasi rendah

haikkkk

wawa iskandar said...

setuju!! (saya pun org gomen). dorg ni bile kite yg mude ni tegur sikit mula lah nak sentap , siap kutuk2 kite kat belakang. kat opis saya ade sorg tu. anak dara tua. tapi perangai tak macam anak dara. konon2 dia lah pekerja paling cemerlang. siap post kat FB ckp baik2 pasal dia.yang buruk ni semua kami lah. padahal hampeh. yg tak tahan wat wit tuh. org macam tu mmg patut di beri pencen awal!

kupaslaroren said...

haihh tak faham..entah nak wat pe lah kerja sampai umor 60 kan. yang baru 6 tahun berkhidmat ni pun ada terpikir nak pencen kah3

segalanya untuk kepentingan 'orang atas' diorang beruntunglah..kan?

MY HEART said...

Hahaha tergelak baca entry cik ween. Satu pendedahan berani tentang pakcik/makcik kakitangan gomen yang takde nafsu nak bekerja tapi still gatal nak kerja.

saya setuju banyak ttg entry ni. yang tertidur tu satu hal, yang dok surau dengan alasan berwirid berwitir sekali semayang jemaah zuhur dan asar tu satu hal.. ada yang paling best, datang pagi tak sampai 10 minit then keluar minum pagi sampai kol 11.30 kendian kol 12 keluar balik dengan alsan lunch la amik anak balik sekolah la apa la, pegi bank la pegi tabung haji nak urusan g mekah la tapi yang peliknya g hosptital ngan klinik hari2 plak tu.. banyak tol duit dan berpenyakit sungguh dia hingga kena ulang alik hari2. ada gak tu guna alasan amik anak kat sekolah dan boleh plak sampai 3 4 jam?? dah tu masuk balik kol 5.15pm. amik syarat tunjuk muka kat bos jer. tepat kol 5.30 (mujur kalo tepat, ada tu tak tepat kol 5.30, kol 5.20 dah cabut balik..

dan yang paling best, sebab diorang OTAI so bolehlah guna alasan takyah buat keje banyak sangat, yang muda2 ada.. 'kami dah lama bekerja so bagi pada yang muda menimba pengalaman'.. wadefak la kan?? kalo dah tak larat nak bekerja duduk umah je le weiii.. tak yah lah gedix biji/telur nak sign option 58/60 tahun. buat sakit biji mata je tengok korang ilang tak buat keje.

eh!! cik ween mahapkan saya.. *apsal aku plak terlebey emo ni* konpius..konpius....

cik gObu said...

wawa
owwhh kalau dari kategori itu
biase lah
midlife crisis hahahaha

giler arrr
kt opis nie pun same
naik meluat arr kadang2 tue

cik kupas
tepat sekali
hehehehe

avelyn

kalau nak dicerita satu persatu karenah dorg
confirm lah
7 hari 7 malam pn tak habis2

rimas jek
mintak2 kite dh tua nnt
takde lah buat perangai gitu kan

Suka Bebel said...

aku memang sangat2 setuju dengan semua fakta yang memang betul2 jadi kat mana2 pun opis gomen. boleh lanjutkan tapi biar secara kontrak & performance based...tak perform je, sila duduk rumah jaga cucu cicit.hehe