thanx korang

Friday, October 22, 2010

HATI KAMI = RAPUH :(

first of all
aku nak mintak maaf kat korang
kalau entry aku lately berkisar kepada kesedihan
dan keperitan

terlalu banyak perkara yang berlaku
terlalu banyak peristiwa yang kami tempuh
suka duka
menangis dan ketawa

tapi kami semua redha
dan tabah....

dan saat aku menaip entry ini
air mata masih tidak mahu berhenti mengalir

ya allah berilah kami kekuatan ya allah
:(
ini siapa????
tak pernah singgah di blog cik ween kan
hurrmm

ok aku nk perkenalkan
ini adalah redzuan atau pun nama manja juan

dia bf kepada adik aku si toyeng
yang belajar kt poli merlimau tue
juan pun belajar kt sana

mesti korang akan tertanya2
wahhh awal sungguh ain bwk balik teman lelaki ke rumah

fyi,
itu cara keluarga aku mendidik kami
bubu dengan daddy lebih suka kami membawa kawan2 ke rumah
supaya dia kenal
dan tahu dengan siapa kami selalu berpoya-poyaan

dan juan,
walaupun hubungan mereka masih terlalu awal
tp hanya ALLAH sahaja yang tahu
betapa sayangnya kami pada dia
betapa kami menganggap dia sebagai salah seorang ahli keluarga

apa yang akan terjadi dengan hubungan mereka
kami pasrah...dan tawakal
cuma akan sentiasa berdoa yang terbaik untuk mereka

tempoh hari
sewaktu pulang dari penang
aku menerima satu sms dari bubu

"angah, juan kemalangan....ada kt hospital"

pd mulanya aku ingat eksiden yang biasa sahaja
kerana aku sedia maklum
gaya2 rempit si juan ni

aku biarkan mesej itu berlalu sepi
dan aku terlelap tak sedar diri
tiba2 sekitar jam 2 pagi
aku tersedar
aku teringatkan mesej bubu tadi
aku terus call toyeng adik aku

bercakap sebentar
kerana suaranya yang menahan getar
lantas along yang menyambung perbualan

sepertinya aku ingin terus ke melaka pada saat itu juga
pabila along kabarkan
juan tidak sedarkan diri
dan doktor menjangkakan hentakan kuat di kepala
dan ada darah beku di kepala

along, pastinya sudah mengalir air mata
aku menahan getar
kerana mahu berlagak tabah di hadapan toyeng

pada waktu itu aku hanya mampu berdoa
semoga adikku juan
selamat dan tiada apa2

isnin pagi aku membuat panggilan kepada along
utk mengetahui kabar selanjutnya

juan akan dibawa ke hospital besar kuala lumpur

dan petangnya memandangkan aku tidak kerja
aku dan en.tmm bergegas ke sana


gambar ini adalah gambar selepas juan ditebuk di kepala
untuk mengeluarkan darah beku

pada saat aku di sisinya
aku tahu aku tidak punya hati yang kuat dan tabah

terus laju mengalir air mata

dia seorang adik
walaupun bukan sedarah dan sedaging

ku lihat lemah terbaring
tiada sebarang respon

ku fikir positif sahaja
mungkin kesan ubat pelali
gara-gara operation sebelumnya

adik aku si toyeng
yang perlu ke pangkor untuk amalinya
asek lah mengalir air mata
tidak tenang di sana

aku menasihatkan agar dia
tabahkan hati
berdoa kepada ALLAH
meminta agar juan kuat untuk melawan semuanya

alhamdulillah
hari ini
ada perkembangan positif
yang juga bisa membuat kami sekeluarga mengalir air mata

juan sudah mampu membuka mata
kenal sesiapa yang datang melawatnya

sudah mula bercakap walau sedikit2

kini, si toyeng menemaninya

kami sekeluarga mmg gembira dengan perkembangan positif ini

dan 2-3 hari ini
juan akan ditransfer kembali ke hospital melaka
along adalah antara yang paling gembira

sudah berkira2 untuk selalu menjaga

mmg pelik keluarga kami kan
juan itu bukan siapa2
tp bila ini yang terjadi padanya

kami semua bersedih
dan tiap2 hari berdoa

kepada adikku juan,
walaupun satu hari nanti ditakdirkan tiada jodoh antara kamu dengan adikku si toyeng

angah nak kamu tahu

yang kami sekeluarga tetap dan sampai bila2 sayangkan kamu
yang kami sekeluarga tetap akan menganggap kamu sebahagian dari kami
yang kami sentiasa mendoakan kesejahteraan kamu

teruskan melawan
angah tahu kamu sangat kuat menempuh semua ini
jangan ikutkan rasa sakit dan malas

bangun kerana kamu harus tahu
kami semua menanti kamu sihat seperti dahulu



cik ween kata: lagi 2-3 minggu final exam...sian adikku si juan terpaksa tangguh satu semester nampaknya....

cik ween kata lagi : walaupun korang semua tidak mengenali dia, tp aku berharap sangat korang sudi lah berdoa sedikit supaya juan cepat sembuh....thanx

xoxo - cik ween


11 comments:

khaleda said...

get well soon juan :)

Unknown said...

raja...
semoga tabah menghadapi lakonan hidup ini
Allah sentiasa menguji umatnya
dan itu tandanya....
Allah menyayangi kita
Doa aku sebagai sahabat sentiasa bersama ko....
amin

MamaIcha said...

sedihnya ween...doa yg terbaik buat juan...moga dia kuat & cpt sembuh :)

cik gObu said...

khaleda

tq yang

arlin
tq so much pren..huhuhu

hope kami semua tabah

mamamarissa
huhuhu
tue lah ween tiap masa doakan benda yg same

anyway thanx ya

mummysyafie said...

ween, cara family ween sama nga ncara famly akak. kami dari pada bercinta mmg tak pernah sorok ngan parents. bf akak akan amik kat rumah..masuk rumah..borak² ngan family sebelum kami kuar dating.

mayb orang kater parents akak ni open minded. sebenarnya salah..parents akak pun masih berpegang pada adat. cuma bapak akak tak suka anak nya kuar tanpa tahu siapa si teruna.

apa pun..akak harap juan cepat sembuh..

cik gObu said...

sis
tue arr

tp orang ramai akan salah anggap

kata parents ween bg kebebasan yg teramat kt anak2

hurrmmm
at least parents ween tahu dgn siapa kiteorg keluar

dengan siapa kiteorg selalu g makan

and dr situ kalau teman tu tak baik
dh tentu awal2 kena reject kan

anyway thanx sis...hr nie dpt berita sedih...juan still blur2...tanya siang or malam dia tak leh jawab

tanya no. brape pun dia tak tahu

sedey lah

Jef Hadi said...

bestla famili lu ni beb!

semoga juan cepat sembuh ok.

Putri Ramlan said...

sedihnya.. i doakan agar juan kembali pulih seperti sediakala.. insyaAllah.. :(

cik gObu said...

sastraboy

tq.... huhuh

cikputri
tq yer dear....

i really hope dia kembali mcm dlu

cik gObu said...
This comment has been removed by the author.
chaon said...

takut plk aku tgk dia.kesian juan.moga2 cepat sembuh.