thanx korang

Monday, May 23, 2011

INDIA ; DELHI, AGRA, KASHMIR <-- PART 3


today is the day
after a long journey
tired....

huhuhu
aku mmg excited sgt
yerlah
mmg aku sendiri tak sangka
aku akan melihat dengan mata aku sendiri
salah satu daripada
7 keajaiban dunia

taj mahal...



meh sini aku nk share sikit pasal taj mahal nie

aku rase korang sume tao pasal taj mahal

taj mahal dibina oleh Mughal emperor Shah Jahan
khas untuk bininya Mumtaz Mahal

Taj Mahal dibina dengan dari 3 element iaitu, Persian, Islamic and Indian
kalau korang pernah baca kt mana2 buku atau internet
tentang shah jahan potong tangan orang2 yang buat taj mahal ni
itu sume adalah tipu

shah jahan adalah seorang islam
yang taat kepada ajaran allah
sembahyang
ini dapat dibuktikan dengan dia bina sebuah masjid di tepi taj mahal
mana mungkin dia bunuh semua orang mughol yang buat taj mahal tu kan

kehilangan orang2 moghul adalah kerana perang
dibunuh dengan kejam kerana mahu memastikan islam jatuh

kebanyakkan ukiran di taj mahal
adalah berlandaskan dengan ayat2 suci alquran

maha suci allah
just imagine macam mane dorg bina taj mahal
tanpa bantuan machine2 canggih yg ada pada zaman sekarang


nak ke taj mahal
kenderaan park jauh
dan kami perlu menaiki kenderaan khas yang disediakan

ini sume untuk mengelakkan kenderaan yang berpetrol
dekat ke taj mahal


ini lak pintu masuk
actually bukan pintu masuk taj mahal
tp pintu masuk untuk tapisan keselamatan

owh yer makanan tidak dibenarkan
mancis, lighter, rokok, pisau
atau apa2 bahan bakar tidak boleh di bawa sama sekali yer

ada 3 pintu untuk masuk ke taj mahal
dan kami masuk melalui east gate
fuhh beg pn dorg tak bg bwk masuk tao

gula2 pn tak bleh
mmg check sume lah

dan sementara menunggu makcik2 tu
yg degil org dh bgtao awal2 tak bleh bawak masuk ini
eh dorg bwk jugak
so lame lah kiteorg stuck kt security tu
jammed jek pala otak aku kan

ini yang maleh jalan dgn makcik2


hah ini baru lah pintu masuk ke taj mahal
yg sebenar2 nyer

mmg berdebar jek waktu kt sini tao
entahlah susah nak terangkan mcm mane perasaan aku waktu tu
tp aku mmg excited sgt nk tgk taj mahal
dengan mata aku sendiri

hah dh nampak
lalalalala
waktu ni tak sabar2 betul lah

geram jek tgk dorg kan
nk bergambar lah ape lah
tak tao ke aku dh excited nk g sane

taj mahal dikelilingi oleh taman yang cantik
tp tue lah
alangkah baiknya kalau dorg naik taraf skit persekitaran tu

tp bak kate travel guide aku tue
kerajaan india mmg tak sentuh ape pn taj mahal
tak cuci ke ape ker
sbb nk menjaga originality taj mahal kan

betul gak tue
takde lah kotor sangat
mcm yang orang lain ckp

bersih jugak
sebab aku sempat golek2 kt luar taj mahal tu
hahahaha
setelah travel guide kiteorang bebel2
pasal sejarah taj mahal sume
apa yang boleh dibuat
tak boleh buat

aku melangkah cepat2 ke sana
sempat jugak gaduh2 manja ngan en.darling aku

lambat sangat
aku dh lah tak sabar ni
huhuhuhu

time nk ke taj mahal tu
sempat jugak lah kami jumpa 2-3 group orang malaysia
wahhh ramai jugak yer
yg berminat nk ke sini
hehehehe

sebenar nyer kan
dalam taj mahal tak leh amek gambar
tp kiteorang kan degil

dalam taj mahal takde ape pn
cuma ade kubur shah jahan ngan mumtaz mahal tue jek

tp sejuk
maybe sebab batu yg dorg gunakan tue kot


hah ini lah dia
gambar golek2 aku kt luar taj mahal

kalau korang nampak bangunan merah ngan kubah putih tu
itu lah masjid
yang shah jahan bina untuk orang2 moghul bersembahyang

berada di sekitar taj mahal
mmg best
satu perasaan
yang tak bleh nak digambarkan dengan kata2

tak terucap

keindahan
senibina....
tak terbayangkan mcm mane dorang bina dulu

ok selepas golek2 ke taj mahal kite g tmpat lain plak
lalalalala

itu smbung next entry lah yer
daaaaa

cikweenkata ; seronok g taj mahal dengan org tersayang...romantikkkkkk

xoxo - cik ween

2 comments:

KAK RAINBOW said...

bestnya ween tgk gambar pun dah tahu best tau

cik gObu said...

best awak
tp penatnye

huhuhuhu

one day awak g lah kashmir
seronok tao