thanx korang

Tuesday, December 30, 2014

WARTAWAN TAK BERGAJI

tapi sebelum aku meneruskan kata2
maaf lah pada yang terasa
ni pendapat peribadi aku je

rasanya aku pernah blog pasal ni....
yerlah pasal ramainya manusia2 sekarang yang suka nak jadi wartawan


wartawan gossip, wartawan politik, wartawan sensasi, wartawan isu semasa
wartawan tak bergaji actually

not to kondem sesapa lah... tapi aku selalu tertanya2

apa perasaan dorg yer bila menyampaikan sesuatu berita yang tak tahu kesahihannya....

cuba sekali sekala even ni reminder kt diri aku sendiri lah
sebelum kita share apa2
sebelum kita copy paste whatever mesej, whatsapp or status facebook tu
kita check sahih ke tak berita tu
adakah dari sumber2 yang boleh dipercayai
ataupun hanya sekadar coretan orang yang suka buang masa
mereka cerita yang tak wujud pun sebenarnya

ok lah kalau dah gatal sangat nak share sesuatu tu
why not kita mention dulu
"sorry tak tahu betul ke tak... ada sesiapa boleh confirmkan"

haaa so org dh tao yg berita tu tak berapa betul pun
tak confirm pun lagi

kesian jugak pada yang suka percaya bulat2
apa yang disiarkan di media sosial

zaman teknologi canggih tahap nk mati ni
better kita check dlu segala informasi yang kita terima sebelum kita share kt orang lain
tak nafikan bagus actually berkongsi ilmu ni
tapi biarlah ilmu yang memberi manfaat
bukan yang memberi musibat

sekian

cikweenkata : share kt fb...mmg niat untuk beramal tapi tak takut ke share2 amal tu boleh jatuh riak? 

xoxo - cikween 

No comments: