thanx korang

Monday, October 5, 2015

PENGHORMATAN TERAKHIR

sunyi nya pejabat.....
dengan ramai yang pergi kursus.....
bilik depan aku ni mmg tak yah ckp lah...
haisshhh

bilik sebelah aku ni
dh sebulan lebih takde penghuni :(
last aku jumpa pada 18 ogos 2015
tu pun 19 hb pagi aku sempat lagi 'marah' arwah
sebab tak inform dia tak pergi meeting
uhuhuhuu

dalam sebulan lebih ni....
bila terjaga tengah malam
aku jd phobia nak tgk hp
aku takot terima mesej2 yang tak sepatutnya

tapi aku cuba kuatkan juga semangat
ada kesemapatan je aku mesti akan melawat arwah di icu hukm :(

walaupun arwah tak sedar....
walaupun ada ketika aku datang dia cuma mengangguk kan kepala nya

tapi aku tetap akan meluangkan masa melawat arwah

last aku pergi hari khamis 1 oktober 2015
menunggu lama untuk melihat arwah
kerana sedang melakukan rawatan
dan ketika aku ada kesempatan masuk ke bilik icu...
arwah sedang tidur
seorang nurse sedang melakukan proses cuci darah arwah

:(
sedih tengok keadaan arwah pada ketika itu
kurusnya beliau....
mungkin kerana tiada makanan yang masuk since arwah dimasukkan ke wad
hanya susu lah yg memberi zat pada tubuh badan

dan malam tu
aku terjaga dari tidur...
tengok hp baru jam 12.30 malam
sejurus aku letak kembali hp di atas meja... telefon berdering...

"tengku shahrin" (anak arwah)
tangan dah mengigil..... tapi aku kuatkan juga semangat....

"puan... saya nak maklum papa dah takde...2 minit yang lepas"
dan kedengaran tangisan

aku terdiam.... terkaku untuk beberapa saat
air mata sudah bertakung.. tapi aku kuatkan juga semangat
"sabar yer tengku shahrin.... ini ketentuan Allah...."

itu je yang mampu aku ucap....
dan selepas itu aku jadi blur....
apa aku nak buat.....
apa yang perlu aku buat....

berkali2 aku tanya pada suami
betul kan aku jawab panggilan telefon dari tengku shahrin sebentar tadi
bukan mimpi kan....

mata memang tak mampu untuk lelap lagi
aku maklumkan perkara ini kepada rakan2 pejabat
dan aku terus berjaga sampai pagi....

pagi terus bergegas ke shah alam
dimana tempat urusan jenazah

alhamdulillah Allah beri aku kesempatan untuk memberikan penghormatan terakhir
aku dapat melihat segala urusan
kafan, solat jenazah....
sehingga arwah dikebumikan
aku cuba menahan air mata
tidak mahu mengeruhkan keadaan isteri arwah yang sedih

dan isteri arwah juga redha
"saya redha...dia pergi malam jumaat... hari yang baik...."

aku baru setahun dengan arwah
alhamdulillah sebab aku diberi peluang untuk bekerja dengan arwah
arwah bagi aku seorang bos yang sangat baik....
selalu memberi nasihat
selalu memberi tunjuk ajar
walaupun soalan2 yang aku tanya lebih kepada perkara teknikal
yerlah separuh orang mungkin akan kata...
"alah bukan kerja kita...buat apa nak amek tahu"
tapi aku.. aku suka belajar benda baru...
suka dapat ilmu baru....
bila arwah explain... aku akan owhhh owwhh owwhhh
so next time kalau org tanya aku dh boleh jawab serba sedikit

terima kasih bos atas ilmu yang telah dicurahkan....
terima kasih kerana tidak pernah menjadi bos yang cerewet, garang, tidak memahami masalah orang lain....

pergimu pada malam jumaat.....
doa kami semoga rohmu ditempatkan di kalangan mereka yang beriman....

al-fatihah

cikweenkata : nak carik kotak.... nak carik kotak.....standby tisu banyak2... kemas barang nnt confirm mata masuk habuk :(

xoxo - cikween

No comments: